Home

שקרים ושוודיה

כאשר אני בחוץ בתוך החברה, אני לעיתים קרובות משקר לאנשים. אני לא עושה זאת כדי לקדם את עצמי או עבור רווח חומרי כלשהו, אלא בעיקר כי זה מצחיק ופוטר אותי מנוכחותכם. לשאלה "למה אתה מזמין רק ירקות?" ניתן לענות בקלות רבה יותר על ידי "יש לי איידס וירקות לא יוצרים קונפליקט עם משטר נטילת תרופת ה-AZT שלי" מאשר הסבר על סגנון אוכל צמחוני ברובו הנובע ממניעים פרגמטיים - אידיאולוגיים.

לפעמים אני שוכח זאת ועונה בכנות, ואלה המקרים בהם אני נכנס לחרא עמוק. כמו אותו היום שהייתי באחת ממכולות האיידס שלנו כאן, בדומה לאחרות מסוגה כולה אגפים נוצצים וכרטיסי הנחה, שאם תעשה חשבון תגלה שעדיין מרמים אותך באותה מידה, אשר בה במקרה אירע לי לשוחח עם שוודי אחד. הכל התחיל מפני שהוא שאל אותי איזה מותג של סלסה אהבתי, ואני ציינתי שלמרות שהאופציות הזולות הן מאוד פופולריות, גרסת האיכות קרוב לודאי תואמת את איכות המזון אשר לה הוא היה מורגל.

הוא היה מופתע. "אז אתה יודע משהו על שוודיה?" הממ, אני מכיר מספר אנשים משם, קראתי מעט עליה וראיתי תמונות וסרטי וידיאו. כמו למשל שידורי הטלוויזיה השוודית? לא,דברים מתוצרת עצמית של אנשים המשתטים להנאתם בחלקים הנורמליים של הערים. אני לא בוטח בשום דבר שאני רואה בטלוויזיה. זה באמת נראה כמו מקום נחמד.

בצורה אופיינית צנועים למדי, השוודים האלו. "טוב, זה בערך כמו כל מקום אחר," הוא אומר. אמרתי לו שאני מסכים, אבל הגישה הבסיסית של החברה היא מאוד מפותחת. לא המערכת השלטונית של המקום - זה רק טרנד, אופנה חולפת, כמו גם השיטות הכלכליות - אלא הערכים הבסיסיים של החברה, איזון עם הטבע והעדר הפחד מתמותה. (עדיף לא לומר דברים כגון אלו בחנות מכולת, אלא אם כן אתה מרלין מנסון. אז אנשים יכולים להניד בראשם ביודעין ולומר, "זה הקוקאין," ולהרגיש כאילו הם הצליחו להוציא אותך פראייר, שזה בכל אופן מה שכל אחד רוצה לעשות בחברה אינדיבידואליסטית. רווח אישי. זה מה שיש לארוחת בוקר, צהריים, ערב, שעת תה וכל ארוחה אחרת שאפשר להמציא).

ספר לי עוד, הוא אומר. אז אני פוצח בנקודה השנויה במחלוקת בתזה שלי : שבחברה רעועה, איבדנו את היכולת להעריך מה יוצר חברה מצוינת יותר. איך אפשר להסביר לנבערים שהם אמורים לאהוב מוסיקה קלאסית, או להבין מדוע הגישה השוודית לעבר שמירה על רחובות נקיים ותכנון לוגי יעיל היא נעלה יותר? מה שהם רואים זה את המחירים בחנויות ההנחות הגדולות, אשר כאן זולים יותר. הוא הודה בכך.

אני אמרתי, שאישית אני מעדיף לשלם מחירים גבוהים יותר ולפזר יותר מהכסף בחזרה לתוך החברה באופן כללי, לא רק בשירותים סוציאליים, אלא בדברים כמו רחובות מתוחזקים היטב ואינסוף דונמים רציפים של יער פראי. אם זאת, אמרתי, כדי שזה יקרה אני אצטרך לדעת שאנשים מסוגי הם אלו אשר נהנים מהתועלת ולא שאני מנהל חברת רווחה עבור כל אחד שמצטרף לאורך הדרך.

אז אתה גזען? הוא הצר את עיניו. "לא, בכלל לא. לפחות לא באיזשהו מובן שאני אי פעם שמעתי שמישהו משתמש במילה. אני מאמין בעם שלי למען עצמי. אני מכיר בהבדלים בין הגזעים, ומקום שונה בסדר הטבעי, אבל זה לא חשוב עבורי - אני לא דואג בנוגע להרגשה טובה יותר לגבי עצמי ממישהו אחר מפני שאני בן גזע מסוים. אני כן יודע שכל חברה אשר פותחת את שעריה ללא הבחנה, תטבע במהגרים ותושמד."

אני יודע שאני מעדיף את אלה שהם כמוני. אירופאים צפוניים, עם דגש על אותו סוג של ערכים. אני לא יכול להסביר לכל אחד מדוע עיר עם רחובות ישרים, ללא פסולת ועם מערכת מחזור מהירת תגובה עדיפה לעומת מקום כלשהו שהינו בלגן צואתי ללא שום ארגון, אבל בעל מחירים מצויינים על מכשירי האלקטרוניקה האופנתיים של אותו השבוע. אני יכול להסביר זאת לחלק, וחלק זה הוא האנשים הבאים מרקע דומה לשלי, אשר חושבים כמוני, אך אני לא מציב דגש קדוש כלשהו על זאת. עבורי, אני איש חזון והוגה לטווח הרחוק. אתה שואל אותי איזה סוג של קיבוע יש להשתמש בהתקנה ואני אבחר בזה שיחזיק מעמד כמה שיותר קרוב לחותם האיכות של אלף שנים, שאני אוכל להשיג. כאשר אני בונה מחשבים, הכל מחובר היטב ואיכות החלקים היא גבוהה, על מנת שהדברים הארורים יאריכו זמן רב ככל שהדבר מתאפשר. אני מבלה חלק גדול מזמני רק בחשיבה, וחשיבה על העתיד, אבל אני מפיק תועלת מכך כאשר מגיע הזמן לעשות החלטות.

למרות זאת, זוהי הבחנה הזעירה ביותר שאינה זמינה לכל אחד. רוב האמריקנים לדוגמה, לא ישימו לב להבדל גדול בין הערים השוודיות לבין מקבילותיהן האמריקאיות. הם לא יעריכו את ההבדל בין מחשב איכותי לבין איזו חתיכת זבל, ובהחלט לא אכפת להם האם קיבועי השירותים שלהם יחזיקו מעמד 1000 שנים. הם שבעי רצון עם דברים זולים וחד-פעמיים.

ברם אם הנך חושב וחולם, הנתיב של ה - 'זול והחד פעמי' נדמה פחות מתקבל על הדעת, כעבור זמן. אתה נהייה מודע להררי הפסולת שאנו מותירים מאחורינו, ואיך קניית דברים נוצצים חדשים כל שבוע לא עושה אותך יותר מאושר. כמו כן, אתה מרגיש יותר בטוח בקשר לעצמך ובעל פחות צורך לרמאות מתנשאת כלפי אחרים על מנת להרגיש מדושן עונג מעצמך. לא אכפת לך יותר מידי מכל הבר חלוף ותוך כדי ידיעה מלאה שכל זה יכול להיהרס מחר, אתה מתחיל לבנות עבור העתיד. אני אוהב לחיות בקרב האנשים האלו, החושבים והחולמים.

אני לא יכול לציין בפניך איזשהו גורם יחיד שימנע את כניסתם לציביליזציה של אוהבי הזול והחד פעמי. אני חושב שציביליזציה צריכה להתהוות על ידי פרידה מכל אשר מנוון, והיא מתחילה להירקב כאשר תהליך זה מתרחש, מפני שבלתי אפשרי ליצור בירוקרטיה אשר משאירה בחוץ את הטפשות. אבל בעבור אנשים כמוני, סוג הציביליזציה אשר אנו רוצים היא יותר דומה לשוודיה ואנו תמיד נעבוד בכיוון זה, אפילו בדברים הקטנים כמו מחשבים וקיבועי שירותים."

יכולתי לחוש שהוא הרגיש מוזר עם הנושא, לכן שיניתי אותו במהירות ודיברתי על מחשבים לזמן מה. הוא היה בן שיח בקי והייתה מוטבעת בו ידידות מלאת בטחון עצמי המשותפת לשוודים רבים, וכך נהנינו לנו בנעימות מהשיחה. כאשר הגיע הזמן עבורי להמשיך הלאה, שכן עדיין היינו באגף הסלסה (מוקפים בריחות של חומרי ניקוי, בוהק מסנוור של אריזות פלסטיק ומוזיקה של מרווין גיי ), הוא נתן לי להבין בצורה צנועה כלשהי, שהוא העריך את הכנות שלי. שום סימן האם הוא הסכים לדברי או לא, אך יכולתי להרגיש שהוא הירהר בהם. אולי הוא ניתח את ההשפעה שלהם לאורכו של מילניום. אני אוהב לחיות בקרב האנשים האלו, החושבים והחולמים.


18 באפריל , 2007

Special thanks goes to SRP for clearifying some complicated issues in the body of the article.

Our gratitude to Embalming Sand for this translation.


Slashdot This! Bookmark on Windows Live! Bookmark on Newsvine! Bookmark on Reddit! Bookmark on Magnolia! Bookmark on Facebook!

Copyright © 1988-2010 mock Him productions