Johann Wolfgang von Goethe:
Alla kloka tankar har redan tänkts tusentals gånger, men för att göra dem till vår verkliga egendom måste vi noggrant tänka dem om igen, tills de slår fasta rötter i vår egen erfarenhet.
om
nihilism
kultur
propaganda
XML: RSS-flöde

Svenska Nihilistsällskapet
© 2006-2014
Med upphovsrätt

« Filosoferna har blivi… | Hem | Fredrik Lindström - V… »

Kvotering släcker inte bränder: Jämställdhet prioriterar kvantitet framför kvalitet

Ett tecken på dekadensen i demokratiska samhällen är att de prioriterar kvantitet framför kvalitet. Enligt kvantitetslogiken är det viktigare att människor från alla samhällsgrupper representeras i ett yrke istället för att de som passar för det också är de som utför det. Ett aktuellt exempel är brandkåren, där man nu vill sänka ribban för de fysiska testerna, eftersom kvinnor är underrepresenterade bland brandmän (hur länge kommer det att dröja innan JämO börjar gnälla om att det bör heta brandkvinna istället?). Om kvinnor har svårt att klara av de traditionella fysiska testerna som krävs för att klara av ett yrke, varför försöka tvinga in kvinnor i det yrket? Jämställdhetsdogman går före verkligheten som vanligt. Det är viktigare att vi har kvinnor, invandrare och handikappade som försöker hålla i en brandslang, än att vi faktiskt gör någon nytta.

Jämställdhet är politisk show-off för människor som vill verka viktiga. Istället för att inse att evolutionen har tilldelat individer, kön och folkgrupper olika förmågor, försöker man dominera naturen genom dogma: "Alla ska med". Men alla kommer inte med, och kan inte komma med. Yrken som ställer höga krav på fysisk kondition kommer alltid att domineras av män, oavsett hur många kvoteringar vi gör, samma sak gäller militären. Undantagen bekräftar regeln och om vi ändå envisas med att kvotera in människor från andra samhällsgrupper, kommer det att ske på bekostnad av kvalitet, d.v.s. hur väl arbetet utförs. Men vi är den progressiva nationen som älskar tolerans och jämlikhet, därför vi har ingenting annat att stoltsera med. Vi är en nation som lider av dåligt självförtroende och social impotens, så därför kompenserar vi dessa brister med att höja underdogen till skyarna. Hur länge vi kommer att lyckas upprätthålla den här ytan är svårt att säga, men en sak är säker: När Ryssland eller Kina knackar på dörren, kommer vår fjolliga militär, vår fjolliga brandkår, och våra fjolliga politiker att ställas mot väggen med verkligheten. Jag längtar redan.

Verklighetsrapporter

Könsliga skillnader i intelligens är genetiska

Etniska skillnader i intelligens är genetiska
 
Peter Ingestad () (Webbadress)
10 november 08 - 10:26
kommentera Peter Ingestad

Du har självfallet rätt. Kvinnliga poliser tycks dock ha fallit väl ut. Jag tycker vi bör satsa på en personaliserad särartsjämställdhet.

titti ()
10 november 08 - 11:24
kommentera titti

jag tycker du har rätt i det du säger (även fast jag råkar vara “kvinna”) även i yrken där fysiken inte spelar nån roll, jag tycker att om vi (kvinnor) inte tar för oss ordentligt för att få det jobb vi vill ha så får vi fan ta och skylla oss själva och inte klaga sen.
ger man ett jobb till en man BARA för att det är en man däremot har det blivit nåt fel.

men nu är jag bara 17 år och har inte kommit ut på arbetsmarkanden än.. kanske tycker annorlunda om några år. haha

tack iallafall för en fet sida!

johanna (Webbadress)
10 november 08 - 14:57
kommentera johanna

Kom igen! Du skriver ju enbart detta för att provocera och få många läsare och många kommentarer. Jag diskuterar gärna kvotering, men inte på denna låga nivå. Jag har läst tidigare inlägg av dig och jag vet att du kan bättre. Undrar om du inte skriver detta enbart för nöjet att sitta hemma och garva åt den patetiska debatten som du sätter igår. Dessutom, jag trodde du var nihilist?

Regn
11 november 08 - 03:28
kommentera Regn

Jag ser det inte som provokativt alls, så det ligger nog i betraktarens öga. Denna typ av jämställdhetsiver är totalt löjlig: Istället för att sträva efter behållen kvalitet eller t.o.m utveckling inom brandkåren riktas blicken mot modeflugan “jämställda arbetsplatser” vilket uppenbarligen har kontraproduktiva följder. Om kvinnor var bättre lämpade som brandmän än män och brandkåren av någon lustig anledning blivit ett maskulint fäste skulle det vara rimligt att bryta trenden, men nu är fallet inte så.

Frostwind
11 november 08 - 04:20
kommentera Frostwind

@johanna: Kom igen, du skriver ju bara detta för att du tar illa upp. Vad det är för låg nivå på det resonemang som förs i artikeln förstår jag? Kvotering ersätter kompetenskrav = sämre resultat. Är det något felaktigt med den slutsatsen? Samma kvoteringsresonemang förs på landstingen, där man anställer läkare med bristande svenska. Är det intelligent?

Uppenbarligen har du också misstolkat S.N.U.S nihilistiska begrepp för relativism – “hej, jag kan göra vad jag vill för jag ifrågasätter allt, tjoho” – begreppet. Nihilism som verktyg är ypperligt vad gäller skärskådning av subjektiva slutsatser. Sen om du tycker kulan är grå eller blå spelar ingen roll, den dödar en i alla fall. Det finns ett visst objektivt underlag som faller bortanför relativismen. Biologi, såsom kvinnan och mannens olikheter, kan man försöka vifta bort hur mycket man vill (vad man sen vill göra av dessa, är en annan femma).

Tyvärr verkar inte denna artikeln ha nått ut i den populärkulturella sfären, typ DN; isåfall hade kommentatorsfältet varit fyllt med komik hela dagen, ungefär som i Dilsa-Derbag-fallet.

Jesper
11 november 08 - 08:51
kommentera Jesper

“Könsliga skillnader i intelligens är genetiska”

Står det någonstans i studien att det faktiskt finns betydande skillnader i G, eller är slutsatsen att vad som skiljer är hur förmågorna är distribuerade snarare än just G?

Mats
17 november 08 - 06:24
kommentera Mats

Ja, det här med att modifiera testerna som krävs för att jobba i Räddningstjänsten är ju helt befängt! Givetvis ska brandmän inte få lättare test. Då blir ju kåren fjollig. Om vi sänker kraven på bänkpress så sänks helt klart yrkeskvaliteten, precis som Alexis påstår. Följer föresten från detta att vi också borde kasta ut gamlingar från kåren (de över 39 år). Äldre har inte samma fysiska krav på sig och därmed drar de uppenbarligen ner kvaliteten på yrket.

Ironi åsido. Ditt inlägg är totalt ologiskt. Vad har räddningsverkets ändrade testregler att göra med kvotering, samhällsgrupper och kvantitet istället för kvalitet??? Dessutom är signatur Regn helt ute och cyklar: "... brandkåren av någon lustig anledning blivit ett maskulint fäste skulle det vara rimligt att bryta trenden, men nu är fallet inte så." Jo, just så är fallet. Dessutom är det ganska trångsynt och nedvärderande att tro att brandmäns yrkesduglighet är proportionellt mot hur många lyft i bänkpress de klarar av.

Överlag förstår jag inte vad Alexis, Regn, m fl tycks så rädda för. Känner ni er hotade av jämställdhet? Någon som utger sig för att vara nihilist borde väl snarare hylla denna rörelse som tar oss bort från ingrodda, föråldrade trosuppfattningar om att det "manliga" är speciellt värdefullt.

Jesper
17 november 08 - 06:47
kommentera Jesper

Jämställdhet har gått för långt den dagen då man börjar försöka modifiera verkligheten (som är att vi faktikst är olika). Sen om brandkårens tester är onödigt hårda för att ge en korrekt representation av det aktuella arbetet, är ju i så fall en annan sak.

Regn
17 november 08 - 06:50
kommentera Regn

Nej du har tagit mitt uttalande helt ur sitt sammanhang, Mats. Om brandkåren är en machofästning nu eller inte ser jag inte som ett nämnvärt problem. Om du läser mitt inlägg noga ser du att jag målade upp en alternativ verklighet där KVINNOR var BÄTTREMPADE som brandmän. Jag citerar mig själv:

“OM kvinnor var bättre lämpade som brandmän än män och brandkåren av någon lustig anledning blivit ett maskulint fäste skulle det vara rimligt att bryta trenden, men nu är fallet inte så.”

Jag beskriver altså ett scenario där män har slagit sig in i ett yrke som görs bäst av kvinnor och där männen håller varandra om ryggen. Detta hade varit ett stort problem. Men detta är inte den verklighet vi lever i, hoppas du förstår det. Brandkåren är till för att rädda liv och ingjuta säkerhet i befolkningen vid utryckning. Självklart krävs mycket mer än styrka, men denna får väl ändå ses som något utav en förutsättning? Kvotering eller ej så är inte sänkta krav inte rätt väg att gå. Punkt.

Mats
17 november 08 - 08:08
kommentera Mats

@Regn: Vad är det för underligt försvar? Du tycks tro att de enda möjligheterna är att antingen är män bättre eller så är kvinnor bättre. Båda dessa kan vara (och är i detta fall) fel, hoppas du förstår det.

Det är samtidigt nästan ironiskt att du målar upp ett scenario som tyvärr fortfarande stämmer för många delar av samhället. Män håller fortfarande varandra (säkert omedvetet) om ryggen, på massor av olika sätt. Nya bevis på detta dyker upp hela tiden. Just myten om att fler bänkpress = bättre brandman är ett typiskt exempel. Skulle kravet varit essensiellt så skulle man aldrig tillåta att äldre brandmän tummar på det.

Självklart är en viss grundnivå på styrka en förutsättning för många yrken. Det vore bara korkat att tro att någon som anställer brandmän skulle tumma på de essentliga egenskaperna som krävs för att bidra till en bra kår. Kvotering eller inte hör inte hit. Givetvis är förändrade krav rätt väg att gå om kraven är felkallibrerade och godtyckliga. Vilka man i det här fallet alltså kommit fram till att de är. Punkt.

Jesper
17 november 08 - 08:22
kommentera Jesper

Män har generellt ökad fysisk prestationsförmåga i jämförelse med kvinnor och platsar sig därför generellt bättre än kvinnor i yrken där sådan är önskvärd.

Är anledningen att brandkåren vill ändra sina tester enbart att få in fler kvinnor, eller är det ett faktum att testerna verkligen är hårdare än nödvändigt för att ge en bra bild av vad som verkligen krävs i arbetet, tycker jag är den rimliga frågan att ställa i det här fallet.

Om det förstnämnda, kommer kvinnorna i så fall att tillföra något annat till arbetsplatsen för att väga upp den eventuella förlusten av arbetskvalitet?

Mats igen
17 november 08 - 08:47
kommentera Mats igen

@Jesper: Slutsatsen i ditt första resonemang stämmer endast om “fysisk prestationsförmåga” är den enda variabeln som avgör vem som passar bra i ett visst yrke.

Annars håller jag med dig. Du har rätt att frågan här är om de gamla storstadstesten mätte fel saker. Den sakfrågan har redan diskuterats av kunnigare personer än oss (se t ex SRVs hemsida, publikationer). Slutsatsen är att de mätte fel saker, alltså är en modifiering på plats.

Det torde vara uppenbart att kopplingen mellan ändrade tester för brandmannayrket och de slutsatser Alexis drar från detta är minst sagt långsökta. Klyshen “kvantitet framför kvalitet” tycks här vara helt irrelevant (dessutom oklart vad exakt den ska syfta till). Det spöke som jämställdhetsrädde Alexis målar upp är minst sagt blekt.

Tratitionalist () (Webbadress)
17 november 08 - 10:30
kommentera Tratitionalist

Mats:

“Slutsatsen i ditt första resonemang stämmer endast om “fysisk prestationsförmåga” är den enda variabeln som avgör vem som passar bra i ett visst yrke.”

I brandmannayrket är fysisk prestationsförmåga A och O!

(Obs: Har inte läst genom hela diskussionen och tänker inte göra det heller.)

Dissident
18 november 08 - 01:55
kommentera Dissident

@Mats: Konkret exempel: Mats, du är rökdykare. Inne i en brinnande byggnad träffas du av en nedfallande träbjälke som väger 150 kg. Du överlever men finner dig fastklämd och dina syrgastuber håller på att ta slut.

Önskar du:

1) Bli funnen av Lars, som väger 105 kg, bänkar 120 kilo och utan problem kan ta dig över axeln och bära dig ut, eller

2) Bli funnen av Stina som tack vare sänkta krav lyckats bli rökdykare trots sina 64 kg och 59 kg i bänkpress.

?

En eller fler kommentarer inväntar godkännande.




  
Kom ihåg personlig information?

Din kommentar kommer att synas på sidan när kommentaren har godkänts av redaktör.



Underrätta:
Göm e-post:

Fotnot: Alla HTML-taggar förutom <b> och <i> kommer att tas bort från din kommentar. Du kan skapa länkar genom att skriva webbadressen eller e-postadressen i kommentarfältet.

Kategorier

Senaste kommentarer


Asdf om
8 saker en nihili…:

Jag kan inte sluta vara bitter över de troende människor som …
Jonas om
Min vilja är mitt…:

Sunshine triumferar i kommentarfältet! Det konstlade språket …
Patrik om
Lars Molin - Zoom…:

Jag komer ihåg TV-serien Zoombie som jag såg för exakt 30 år …

Community

Arkiv

01 jan - 31 jan 2009
01 dec - 31 dec 2008
01 nov - 30 nov 2008
01 okt - 31 okt 2008
01 sep - 30 sep 2008
01 aug - 31 aug 2008
01 jul - 31 jul 2008
01 jun - 30 jun 2008
01 maj - 31 maj 2008
01 apr - 30 apr 2008
01 mar - 31 mar 2008
01 feb - 29 feb 2008
01 jan - 31 jan 2008