Arthur Schopenhauer:
Det är med välstånd som med havsvatten: ju mer vi dricker desto törstigare blir vi.
om
nihilism
kultur
propaganda
XML: RSS-flöde

Svenska Nihilistsällskapet
© 2006-2009
Med upphovsrätt

« Heidegger och nihilis… | Hem | Livet är krig »

Elever strejkar mot meritokratisk skolmodell

FlumskolaDen svenska skolan kan beskrivas med ett enda ord: misslyckande. Kombinationen av omotiverade och oinspirerade elever, underutbildade "pedagoger", dogmatiska jämlikhetsmodeller, politiskt korrekt undervisningspropaganda, total brist på disciplin och ordning, fanatisk internationalism, konflikträdsla och vaga kunskapskrav som ingen kan definiera, har gjort det svenska skolssystemet ökänt som ett dagis utan slut. Men nu har flumpedagogiken fått en rival. Han heter Lennart Persson och är rektor på en skånsk högstadieskola i Perstorp. Hans radikala förslag talar för sig själv: eleverna bör grupperas utefter kunskap och förmåga.

Det dröjde inte länge förrän eleverna på skolan började att strejka. Grupperingsmodellen förutsatte nämligen att vissa elever är bättre än andra inom vissa områden, vilket kränker den religiösa uppfattningen om att alla människor är lika. Plötsligt var det inte lika "coolt" längre att vara dålig i skolan och misslyckas på proven:

— De får inte göra så här mot oss, det är särbehandling. De har inte alls frågat oss vad vi tycker, säger en upprörd Elleonor Hovmöller.

Tillsammans med klasskompisarna håller hon upp en banderoll med texten: "Alla är lika mycket värda".

[---]

— Det kommer bli mer mobbing. Vissa kommer att klassas som plugghästar och andra som idioter, tror Björn Lindqvist.

Massans tyranni är en känslomässig reaktion på verkligheten, och verkligheten avslöjar att många elever på Centralskolan inte ens har godkänt i kärnämnena, och därför inte är kvalificerade för att komma in på gymnasiet. Men det som oroar genomsnittseleven är inte dennes framtid, utan egot. Det är tufft att vara dålig i skolan så länge det är en social kult som bekräftas av vänner och ignoreras av skolan. Men om någon påpekar att endast idioter misslyckas med att få godkänt i sitt eget modersmål, och att det är en negativ utveckling som bygger på en falsk tro på jämlikhet, sårar det våra "modiga" elevers känslor.

Lennart Persson är en pragmatiker och en meritokrat. Han är smart nog att inte offentligt gå ut med det uppenbara: vårt skolsystem, och således hela vårt samhälle, håller på att degenerera pga. att människor av låg biologisk kvalitet reproducerar sig i större mängd än människor som befinner sig över den genomsnittliga IQ-medianen. Han väljer istället att strypa utvecklingen genom att reformera systemet som möjliggör dessa idioter att förstöra framtiden för dem som bär på högre intelligens och kreativitet. Genom att placera de hopplösa fallen i en grupp, medelmåttorna i en, och "eliten" i en, separerar Persson människor utefter deras förmåga och kan därmed välja att lägga resurser på dem som har en framtid att kunna bli någonting, medan han effektivt kan låta elever med låg intelligens, koncentrationssvårigheter, kriminella tendenser, kroniska förstånds- och språkproblem etc. förstöra sin egen framtid, utan att det påverkar någon annan. Således frigör han mer resurser till det största medianskiktet, som alltid kommer att utgöras av medelmåttor; elever som varken blir kreativa genin eller fatala misslyckanden.

— Är det bättre att alla misslyckas och vi har kvar vårt gamla system, än att vi omgrupperar och alla lyckas i olika grad? frågar han [Lennart Persson] sig.

Lennart Persson är en frisk fläkt i den svenska skolpolitiken och aktualiserar både problemen med vår nuvarande socialdemokratiska modell, som blint utgår ifrån att alla människor kan lyckas inom alla områden så länge de arbetar inom samma sociala förhållanden, samtidigt som han flyttar fram positionerna för dem som tror på ett samhälle där man värderar människor kvalitativt, d.v.s. ser till deras förmåga och inte deras sociala och/eller ekonomiska status. Denna idé är farlig för vårt etablissemang, därför det omyndigförklarar större delen av vår regering, dekonstruerar tanken bakom hela vårt neurotiska statsskick, och leder vägen för en disciplinpräglad samhällsbild, där destruktiva och parasitiska krafter sållas ut och skärs av från den sociala välfärdsdomänen. Vi önskar Lennart Persson all lycka och framgång med sin nya skolmodell och hoppas att den i så hög grad som möjligt tillåts integreras med hans skola, för att leda vägen mot ett nytt svenskt skolsystem, som förhoppningsvis även kommer att reflektera bilden av ett nytt Sverige med förankring i verkligheten. Realismen segrar åter.
 
Traditionalist () (Webbadress)
27 april 08 - 23:50
kommentera Traditionalist

Eloge! Skolan är, jämte flyktingproblematiken, vår tids största ideologiska problem. Jag är själv gymnasielärare, men vägrar arbeta som sådan eftersom det bara är alltför otacksamt. Fram för mer, mångdubbelt mer: disciplin, meritokrati och ORDNUNG!!!

Event () (Webbadress)
28 april 08 - 08:09
kommentera Event

Arbetade ett läsår som lärare i IT-relaterade ämnen på en nystartad friskola i Lund, saknar någon pedagogisk utbildning utan tog tjänsten av nyfikenhet/egenintresse. Min erfarenhet därifrån är en regelrätt katastrof, kunskapsluckan eleverna emellan var och är enorm. Det är omöjligt att undervisa i en klass där ambitions- liksom intelligensnivån skiljer sig så radikalt mellan eleverna.

Efter ett par lektionstillfällen kunde jag urskilja en klar skillnad mellan mina ~120 elever fördelade på fyra klasser. Ungefär 30 % av eleverna, låt oss kalla dem grupp A, underpresterade och verkade varken motiverade eller ambitiösa. Därtill saknade de grundläggande kunskaper i de ämnen vilka jag var tillsatt för att undervisa i, något som givetvis tvingade mig till att först ge dem dessa kunskaper. Detta tog mycket tid i anspråk och var frustrerande, främst för att det inte var min uppgift att lära dem så pass triviala ting som var TAB-tangenten sitter eller vad ett radbyte innebär.

Grupp B besatte de baskunskaper vilka krävdes för att hålla en nivå som gav dem de kunskaper vilka var min uppgift att förmedla. Inga problem med andra ord, bortsett från att grupp A tog sådan tid i anspråk och alltid arbetade med uppgifter långt bakom grupp B, att jag som lärare inte kände att grupp B fick den utmaning och de kunskaper de egentligen haft möjlighet att tillgodogöra sig.

Redan efter ett fåtal lektionstillfällen var alltså skillnaden markant mellan grupp A resp. grup B. Hur löser man detta rent praktiskt? Jo, man placerar A elever i en separat klass och B elever i en annan klass. Det kräver ingen större tankeverksamhet för att förstå alla fördelar och sålunda det självklara i detta.

Maximus () (Webbadress)
28 april 08 - 09:46
kommentera Maximus

Helt underbart! Jag njöt av att läsa detta! Sedan så är inte ”pedagogerna “underutbildade, snarare tvärtom . Det är just i den själva utbildningen där systemet stöps och formas. Det är de “utbildade/överutbildade” pedagogerna som bär skulden till dagens skolkatastrof. ”Jag har läst kurs om detta och är utbildat pedagog!” säger de och slår sig själva på bröstet. Det är nog de mer oförstörda och oskriva bladen som kan göra någon skillnad i dagens skola.
Fast det är förvisso redan för sent. Den kommunala skolan kommer att kollapsa helt och hållet. Allt man kan säga är ”vad var det vi sa..”

Elev på centralskolan
29 april 08 - 09:47
kommentera Elev på centralskolan

Jag går själv på dena skolan men blir inte drabbad av det. Vår skola har redan satt alla i elverna som inte sköter sig och som inte har så bra betyg i en klass. Hur många av dom är i skolan idag ? Där går ett 20 tal elever i den klassen men bara 7-8 är där som dom ska. Är det verkligem rätt att kasta ännu mer på dom redan har det svårt. Alla vuxna har en bild i dag av att det är coolt att få IG på prov och att skolka. Det kanske var coolt än gång i tiden men även dagens ungdomar börjar förstå att det krävs jobb och slit för att bli nånting idag! Vi har lärare på vår skola som man kan säga till att man inte förstår som svarar en ja men jag har inte tid du får gå hem och fråga dina föräldrar? Är det så det ska vara? Ska man behöva ha privat undervisning med sina föräldra när halva klassen inte förstår? Man kanska ska sattsa på utbildade lärare som är bra påatt undervisa i stället! Men nu menar ni att förstår man då inte vad läraren säger så är man inte tillräkligt bra och ska gå i bas klass ? Det är ingen tillfälighet att eleverna på vår skola har bra betyg i vissa ämnen men inte i andra. Ska eleverna delas in efter hur bra dom är eller hur bra deras lärare är? Ibland om jag inte förstår va min lärare förklara och han inte har tid mer sen frågar jag en annan lärare då kan han kanske förklara det för mig och då förstår man ? Jag tror att skolan bör satsa på personal som når ut till eleverna och som verkligen vill jobba med det dom gör.

Alexis
29 april 08 - 10:44
kommentera Alexis

Jag kommenterar av rent intresse på ovanstående kommentar:

Det är inte bara elevernas fel att skolan är skit; många lärare i dag saknar tillräcklig utbildning (de flesta är inte ens ledare) och utbildningen de har fått är under all kritik. Hela skolsystemet skulle behöva reformeras, som jag även nämnt i artikeln. Alla vet hur kass en lektion blir med en kass lärare, men det är inte främst det vi diskuterar här.

Vi löser ingenting genom att klumpa ihop alla elever under en enda grupp och tro att samma resurser och omständigheter ska gälla för alla. Jämlikhet är en illusion och nu ser vi effekterna av detta. Du nämner elever som inte ens kommer till skolan; de flesta av dem kommer aldrig att bli någonting i vilket fall som helst – och med det syftar jag inte på vilket jobb dem får (om dem får något). Dem kommer att utgöra en börda för samhället på andra sätt och det är sådana som du som får betala priset av det. Jag har också gått i skolan. Man kan direkt peka ut dem som knappt kan stava till sitt eget namn och alltid ställer till med problem. Det ligger i deras natur och inte ens Stålmannen skulle kunna göra dem till genin.

Vi måste sluta lägga ner otaliga resurser på att jämställa människor och istället bemöta dem på deras egna villkor. Det, om något, är sann rättvisa.

T. Schwein
29 april 08 - 11:52
kommentera T. Schwein

Segregation och folkgemenskap går inte ihop.

Alexis
29 april 08 - 11:59
kommentera Alexis

Du presenterar en falsk dikotomi. Det finns gott om exempel i historien med samhällen och hela civilisationer, som varit hierarki-baserade och ändå utgjort en enorm folkgemenskap. Socialism är inte den enda politiska formen att organisera människor efter.

Dennis
04 maj 08 - 08:31
kommentera Dennis

Den skolmodell artikeln talar om är den enda realistiska och den enda samhälls- och framtidsvänliga.
Författaren talar om massans tyranni. Det är precis vad det är.
Events berättelse visar klockrent detta. Han tvingas hjälpa idioterna så mycket att de medelmåttiga inte får de utmaningar de borde. De blir därför eftersatta till förmån för idioterna. Utan dem kunde medelmåttorna kommit längre. De som verkligen förlorar på detta system är genierna. Lärarna idag förstår att dessa elever klarar sig själva så bra att de inte behöver mycket hjälp. De lämnas därför i stort ensamma och understimulerade när de om de fick utmaningar skulle kunnat nå oanade höjder för samhällets bästa. Men de körs helt enkelt över av de tidskrävande idioterna.
Skolmodellen här är en bild i miniatyr av dagens samhälle. Och summan blir att allt går till idioterna i den “heliga” jämlikhetens namn. Det är ett steg värre än den medelmåttiga massan tyranni. Det är idioternas tyranni. De lägst begåvades seger över de högst begåvade. Detta leder till att den här samhällsmodellen i framtiden kommer att kollapsa inifrån inom en inte allt för avlägsen framtid. Allt för den ideologi som idag går under begreppet “politisk korrekthet”. En ideologi som omhuldas av de som själva tillhör de lägre begåvade och de medelmåttor som vänt Nietzsches filosofi bak och fram.
“Elev på Centralskolan” (som för övrigt skriver på en rent gräslig svenska!) intar den snyftande offerrollen. Mig, mig, mig! Tröttsamt. Man har hört det det till leda. Men är det inte synd om Sveriges framtid? Se bara på vad han skriver. I en klass på 20 underbegåvade är bara 7-8 närvarande när alla skall vara närvarande. Mindre än hälften! Talar det inte sitt tydliga språk?
Vad som skulle hända om man i alla skolor skulle praktisera Lennart Perssons modell är att invandrarna från vissa områden skulle i majoritet hamna i klasserna för lägre begåvade. Detta skulle för många bli något att fundera över. Medan andra blint skulle skrika “rasism!”
Vad skulle hända om varenda dagstidning plötsligt skulle publicera etnisk tillhörighet på de gärningsmän de skriver om? Svenskarna skulle rest sig som på folkrörelsernas tid och slagit näven i bordet. Det är den enade kraften makthavarna är rädda för. Därför omhuldas begreppet “politisk korrekthet”. Att ställa sig utanför begreppet är belagt med skuld, skam och social utfrysning. Få vågar. Det vet makthavarna och dom använder det som ett maktmedel. Det starkaste i modern tid. Därför sitter de kvar där de sitter. Låt oss ändra på det…

Jesper
22 maj 08 - 16:52
kommentera Jesper

Det är omöjligt för oss att komma tillbaka till det “Naturliga urval” som vi härstammar ifrån och som sker i naturen. Det måste simuleras på något intelligent sätt. Det går inte att “skylla” på “dom korkade idioterna”. “Dom” gör bara det dom programmerats till; försöker överleva till varje pris. Precis som alla andra. ALLA skriker “mig mig mig”, inte minst så “geniet”.

Jesper
22 maj 08 - 16:55
kommentera Jesper

Genier som du, Dennis =)

Dennis
24 maj 08 - 10:04
kommentera Dennis

Tack, Jesper ; )
Alla är egon. Vissa mer än andra. Dom hade en faster som hade skoskav, så ge dom bidrag.
Nej, det naturliga urvalet kan man nog inte komma tillbaka till när inkompetens prioriteras före kompetens som en merit i sig. Varför inte låta blinda bli bilskolelärare? Annat vore ju diskriminering.
Var och en på sin plats i orkestern. Jag menar att offermentaliteten kan lätt bli ett yrke. Från vaggan till graven är det “synd om mig”, så ge pengar. Det är ju noll stolthet. Mår en sådan person bra? För en sådan attityd är inget bakom och inget framför. Möjligtvis “efter mig ragnarök”. Där har du den fulländade egoismen.
Kropparna kommer och går, men detta blod består.

Jesper
25 maj 08 - 07:54
kommentera Jesper

NP :P

Nä men jag försöker bara poängtera hur lätt det blir att man "skyller" på någon grupp av människor att man lever ett liv som är misärt bara för att det ligger så nära till hands… Typ som den där finnen gjorde; han dödade dom tom. Det är inte någon människas fel att dom finns, även om det suger att leva för kanske den övervägande majoriteten… (om det gör det, vad vet jag).

Jag håller med om att jantelagen är disfunktionell och att "ego-daltandet" inte leder till något. Men det är en balansgång som måste lösas på bästa sätt. Det är önodigt att skylla på "svensson" eller att försöka återupprätta folkgemenskapen genom "altruism"... Jag tror inte att det kommer funka, helt enkelt. Och därför kommer det inte heller lösas så, utan troligen genom någonform av genteknik… Det skulle vara spännande att IQ-testa folk som är i en position där deras tänkte har ett stort inflytande

Jesper
25 maj 08 - 09:24
kommentera Jesper

dessutom, om man försöker komma till rätta med problemet att det naturliga urvalet har avstannat hos oss på ett okänsligt sätt så kmr det bli som med förintelsen. hitlier försökte oxå komma rätta med att våra gener blir sämre… och därför dödade han ja hur många det nu var och sen svängde pendeln och nu får man knappt nämna föritelsen utan att bli lynchad.

Dennis
25 maj 08 - 13:05
kommentera Dennis

Jo, det enda är nog faktiskt att i framtiden just genmalipulera. Mycket av tekniken finns redan. Men det är så mycket kring etiska diskussioner. Jag tycker ju att om man via genetisk manipulation skulle kunna skapa en bättre värld så är det självklart att man ska göra det. Men detta innebär bla att gravida mödrar redan nu kan få veta om fostret har
gener för mongoliditet, svåra fysiska sjukdomar och väljer bort fostret. Nu har man även upptäckt “alkoholistgenen”. Inom en nära framtid skulle man kunna manipulera fram vad som skulle kunna bli Nietzsches övermänniska. Något jag skulle vara helt för och se som det bästa som hänt mänskligheten. Men precis som du skriver, Jesper, efter Hitlers förintelse har just pendeln slagit tillbaka till det extremt motsatta. Därför skulle marxister och liberaler skrika i högan sky om man försökte införa detta tänkandet allmänt. Men om man försöker se det utifrån i ett någorlunda objektivt perspektiv så vore det i längden till hela mänsklighetens förmån om kunde hindra destruktiva gener att komma till livs och spridas. Och inte bara det, – skapa en ny människa med maximalt friska gener både fysiskt och psykiskt. En människotyp som nästan aldrig sjuk och som har en 25-årings kondition och styrka upp till kanske 50-årsåldern. En stor massa nya människor som ytterst sällan blir psykotiska och som klarar en lika hård press som rymdastronauter. Dessutom skulle man kunna få dessa nya människor, med genmanipulation, att ha färdigheter och anlag för både avancerad teknik och estetik. De skulle kunna vara lika dominanta på både vänster och höger hjärnhalva.
Denna vision om människan som sin egen gud har som jag ser det två brister. Förmodligen skulle medellivslängden efter något sekel ligga på 120 – 130 år. Och i en redan överbefolkad värld så skulle vi då stå inför ytterligare ett problem. Kvinnor som föder sitt 10:de barn vid 75 års ålder osv.
Det andra problemet skulle möjligen vara att en sådan människa skulle vara så orädd och en sådan “daredevil” att rädslan för den kraft som så ofta sporrar framåt, icke-varat, skulle avtrubbas.

Dennis

Jesper
26 maj 08 - 04:31
kommentera Jesper

Vi måste börja handskas mer o mer med gener, till en början för att det är mer ekonomiskt än att handskas med läkemedel. Läkemedel ät dyrare än “genterapi” och om dessutom genomet blir mindre och mindre anpassat efter omständigheterna så är vi i en uppenbart negativ spiral där läkemedelsindustrin blir dyrare och dyrare och dyrare…

Jag tror personligen inte på “övermäniskan”. När vi är i situationen att vi kan förändra anlag så pass mkt att vi kan klippa och klistra lite hur som helst… hehe, så kmr vi i så fall att behöva en matematisk modell som kan bestämma vilka anlag som vi bör behålla. Det finns en anledning till att det finns en massa olika individer inom arter… och den är att eftersom situationer hela tiden ändras så har olika individer olika chanser i olika miljöer/tidsepoker. Så om vi ska skapa övermänniskan, så måste vi veta vilka gentyper som kan tänkas behövas i framtiden. Ändå är generna vårat enda hopp… än så länge hr all politik misslyckats… och det kmr den att fortsätta göra

Dennis
26 maj 08 - 09:19
kommentera Dennis

Du har en poäng där, Jesper.
En likartat designad övermänniska skulle bli en fara i längden då
1) Det faktiskt behövs en väldigt stor “fauna” av individer för olika områden.
2) Man vet aldrig vad för människor som behövs i den ständigt skiftande framtiden.
Du talar om en matematisk modell. Ja, det skulle absolut behövas i det läget.
Jag funderade även på om denna övermänniska genom sin design skulle kunna utgöra ett hot mot själva individualiteten i sig. Isåfall skulle vi förlora mer än vi kan avvara. Jag kan se skräckscenariot i Kina där alla fostrades under Mao till att bli steriotyper av goda kommunister. Det är som det gamla ordspråket säger “att döda gåsen som värper guldäggen”. Geniet som en udda, unik personlighet halvt utanför normerna som kan “tänka utanför lådan”. Det är alltid de som skapat det unika som fört massan framåt. Det där är verkligen ämne för diskussion. Och jag är glad att SNUS sida inte är lika inskränkt sekteristisk som Nationaldemokraternas “Ledung” (s.k “insändarsida” där alla åsikter som inte behagar Herr Becklin censureras så fort han hinner).
Får jag fråga dig, Jesper, var står du politiskt? Själv är jag nationalist. Men kritisk till SD och ND och söker något alternativ att arbeta inom.

Jesper
26 maj 08 - 11:11
kommentera Jesper

Grundtanken är väl att det finns vissa gener eller “anlag” som har förmåga att klara sig bättre än andra, även om det är extremt svårt att avgöra vilka som är bäst lämpade för att inte skapa onödigt lidande för samhället och sig själva.

I en del fall är det mer uppenbart än andra. T.ex tror jag att man kommer att komma fram till att en del kriminalitet o.s.v. i viss mån eller fullt ut är ärftligt. Andra områden är mer uppenbara sjukdomar som t.ex hjärt och kärl-sjukdomar eller diabetes. Diabetes-medicin kostar pengar och förr eller senare kmr vi att behöva använda oss av våran kunskap om gener för att lösa den ohållbara ekonomiska situationen. Om kunskapen blir så pass stor att vi kommer att typ kunna programmera om oss eller lägga till nya egenskaper så kommer vi inte längre att vara beroende av “evolutionen” som styrmedel och då kommer elitismen som en del uppfattar som negativ (exempelvis inom eugenik) att förlora sin mening.

Så det kommer börja nånstans med att vi måste ha något mer kostnadseffektivt sätt att behandla sjukdomar… och vem vet var det kmr sluta…

Politiskt försöker jag att undvika att stå någonstans överhuvudtaget eftersom jag tycker att båda sidor av politiken vanligen behövs… för att ta ett enkelt exempel så behövs vanligen både socialdemokrater och moderater för att föra någon vettig diskussion över huvud taget.. men det glömmer båda av dom oftast bort…

En annan sak som är intressant är att saker som intelligens är mätbart… så vi skulle kunna “mäta” vilka individer som är de som är bäst lämpade att komma fram till korrekta logiska slutsatser och sätta dom i de positioner där sådana behövs… kanske. Därmed inte sagt att dumma människor styr världen; man behöver redan en ganska hög IQ för att komma någonstans i det här samhället. Men vi skulle eventuellt kunna ställa det på sin spets ytterliggare. jag vet inte :)

Dennis
27 maj 08 - 13:02
kommentera Dennis

Jo, vissa personlighetsstörningar är bevisat ärftliga. Som schizofreni, sociopati och andra där impulskontrollen är oerhört låg. Ett sådant arv leder för ofta till predestinerad kriminalitet. Men miljön har förstås sin betydelse också

Både vänster och högers synsätt behövs. Men jag tycker nationalismen förenar de två.
Ett nationellt slagord jag gillar är “folket före storfinansen”.

Att mäta IQ. Jag tror att det finns en teknisk, praktisk IQ som sällan mer filosofiska, konstnärliga människor förstår och helt vise versa.




  
Kom ihåg personlig information?

Din kommentar kommer att synas på sidan när kommentaren har godkänts av redaktör.



Underrätta:
Göm e-post:

Fotnot: Alla HTML-taggar förutom <b> och <i> kommer att tas bort från din kommentar. Du kan skapa länkar genom att skriva webbadressen eller e-postadressen i kommentarfältet.

Kategorier

Senaste kommentarer


blinn_ulof om
Identifikation:

Det är skönt att klicka runt på sida, att se texter sammanlän…
Martin om
”I helvete att ni…:

ville bar säga att jag varit med om en liknade händelse. Kort…
Martin om
De passiva gyckla…:

Wow! Alexis, tack! En välldigt insiktsgivande artikel.

Community

Arkiv

01 jan - 31 jan 2009
01 dec - 31 dec 2008
01 nov - 30 nov 2008
01 okt - 31 okt 2008
01 sep - 30 sep 2008
01 aug - 31 aug 2008
01 jul - 31 jul 2008
01 jun - 30 jun 2008
01 maj - 31 maj 2008
01 apr - 30 apr 2008
01 mar - 31 mar 2008
01 feb - 29 feb 2008
01 jan - 31 jan 2008